FASHION / THEMES / ORA PRO NOBIS ( )


Τα τελευταα χρνια, το ενδιαφρον των σχεδιαστν μδας, για τις Θρησκεες, εκφρζεται πιο ντονα, με εκκλησιαστικ σμβολα να κοσμον τις
δημιουργες τους, αλλ και με ολκληρες collection εμπνευσμνες απ αυτς.
Για να καταλξει μως στα χρυσ ακνθινα στεφνια του Riccardo
Tisci, για τον οκο Givenchy και στο “
Ora Pro Nobis”  (“Προσευχσου για εμς”) fashion editorial του περιοδικο Kurv, η σχση της μδας και
της Θρησκεας γαλουχθηκε μσα στα χρνια, προκαλντας  ποικλες αντιδρσεις.
Κποιοι εξραν τις “θεσταλτες” εμπνεσεις και κποιοι λλοι
τις θερησαν βλασφημα.











λα ξεκνησαν στα μσα του εικοστο αινα, ταν δισημοι δημιουργο μδας, πως η Jeanne Lanvin, η Madame Grès και ο Cristobal Balenciaga
χρησιμοποησαν στοιχεα απ τις ενδυμασες των κληρικν, στις δημιουργες τους, ως συνειρμικ απρροια της εκκλησιαστικς εκπαδευσης τους.





Στην δεκαετα του ’80, τα κοσμματα με θρησκευτικ σμβολα  γνονται εξαιρετικ δημοφιλ. Εναι η εποχ, που η Madonna φορ κολι και
σκουλαρκια με σταυρος και τους κνει μδα.





Λγο αργτερα, το 1993, ο Jean Paul Gaultier ανεβζει στην πασαρλα τα μοντλα του, ντυμνα με ροχα εμπνευσμνα απ τις τελετουργικς
ενδυμασες των Εβραων Ραβνων και προκαλε να τερστιο κμα αντιδρσεων.
Δεν σταματ μως εκε, αφο το 1997, στην παρουσαση
της χειμερινς collection του, ντνει την
Naomi Campbell με ροχο Καρδιναλου και της δνει να κρατ την εικνα του Ιησο.

Το αποκορφωμα ρχεται το 2007, ταν παρουσιζει την συλλογ του, που εναι εμπνευσμνη απ τα ροχα με τα οποα εναι ενδεδυμνη
στους πνακες της Καθολικς Αγιογραφας, η Παρθνος Μαρα.














Δεν εναι μως, ο μνος σχεδιαστς, που τολμ να αναφερθε στα Aγια πρσωπα του Χριστιανισμο. Χρνια πρν, το 2001, ο John Galliano για την
καλοκαιριν συλλογ του, εμπνεται απ τον διο, τον Ιησο, προκαλντας  τις οργισμνες αντιδρσεις των Χριστιανικν οργανσεων, ακμη και την
δυσαρσκεια του Ππα.
Επσης, ο Christian Lacroix χρησιμοποιοσε θρησκευτικ σμβολα στις collection του, εν οι νφες, που κλειναν τα filé
του, μοιαζαν με Αγες, που βγκαν απ πνακες της Αναγννησης.








Αντθετα, το σχεδιαστικ δδυμο των AF Vandevorst, για την χειμεριν συλλογ τους, του 2001, προτμησαν την αυστηρτητα των στολν, που φοροσαν
οι εσκλειστοι των Καθολικν Οικοτροφεων και παρουσασαν ροχα, που θμιαζαν ρσα ιερων, με ζνες φτιαγμνες απ ροζρια.


Τα ροζρια αποτελον και το αγαπημνο κσμημα των
Dolce και Gabbana, το οποο μως δεν αποτελε την μοναδικ αναφορ τους, στον Καθολικισμ.
Οι δισημοι Ιταλο σχεδιαστς χουν παρουσισει συλλογς, στα ροχα των οποων υπρχαν απεικονσεις της Παναγας.

Ββαια, κατπιν αυτο, θα περμενε κανες, το μνος της παντοδναμης Καθολικς Εκκλησας να ξεσπσει επνω τους. Αυτ λοιπν, δεν γινε ποτ,
μως δεν συνβη το διο και με να
t-shirt, που κυκλοφρησε απ τον οκο Versace, πρν απ λγα χρνια, στην Ιταλα, το οποο γραφε: “the devil
made me do it
.” (“Ο Διβολος με κανε να το κνω”) και το οποο επσυρε την οργ της.








Δεν μως μνο, η Χριστιανικ θρησκεα, που τροφοδοτε με θματα τους σχεδιαστς. Το 1994, ο Karl Lagerfeld, παρουσιζει για τον οκο Chanel,
το “
Quran dress”, το οποο χει επνω του, κεντημνα εδφια απ το Κορνι.
Οι απανταχο Μουσουλμνοι ξεσηκνονται και φυσικ, το φρεμα
καταστρφεται.
Επσης, ο Walter Van Beirendonck, την σεζν Autumn-Winter 2008/2009, επαναφρει την burqa, η οποα μως, αυτ την φορ,
εναι πολχρωμη και φορεμνη απ νδρες.






Θα μποροσαμε να αναφρουμε πολλ αντστοιχα παραδεγματα, θλουμε μως να σταθομε στην τση, η οποα επεκρτησε μετ την επιτυχα
του “Κωδικ Ντα Βντσι”, στις διαφημιστικς καμπνιες, οι οποες δανεστηκαν πολλ απ τα θματα του πινκων του μεγλου δημιουργο.

τσι, εδαμε τον “Μυστικ Δεπνο”, σε διαφμιση του οκου Girbaud  και την “Αποκαθλωση” στα jeans των D&G.







Το γενικ συμπρασμα, που βγανει, εναι τι η σχση της μδας, με την Θρησκεα εναι ντονη και κρατ πολλ χρνια. πως κθε σχση, λλοτε χει
τις καλς και λλοτε τις κακς στιγμς της, σημασα χει η μδα να σβεται  τα συναισθματα των πιστν και η Εκκλησα να χει την διορατικτητα να
χρησιμοποισει την σγχρονη εικνα, που της προσφρεται.


Σγουρα, δεν υπρχει καμα πρθεση προσβολς των ιερν, απ καννα σχεδιαστ, αλλ επειδ η Θρησκεα ανκει στην καθημεριντητα του κθε
ανθρπου, κανες δεν μπορε να απαγορεσει την χρησιμοποηση της, ως πηγ καλλιτεχνικς κφρασης.