ALL ABOUT FASHION / THEMES /




…Θα πμε αρκετ χρνια πσω. Στις ημρες της Γερμανικς κατοχς στο Παρσι, ταν οι αθουσες, που γινταν οι επιδεξεις μδας, γμιζαν
ασφυκτικ απ κσμο. Τα défilé του Lucien Lelong συγκντρωναν τις συζγους και τις ερωμνες των υψηλβαθμων Γερμανν αξιωματικν.
Οι νεαρο ττε, Christian Dior και Pierre Balmain, εχαν μλις προσληφθε στον οκο του.





Εναι η εποχ, κατ την οποα οι Γερμανο θελαν να μεταφρουν το κντρο της μδας απ το Παρσι στο Βερολνο και την Βιννη, αφο
προηγουμνως δρομολογσουν μια να γενι ομοεθνν τους, σχεδιαστν, λεηλατντας τα αρχεα των Γλλων. Ο Lelong, ως πρεδρος του
συνδικτου της γαλλικς υψηλς ραπτικς, διαπραγματετηκε μαζ τους και τελικ, τους πεισε με το επιχερημα τι η εμπειρα δεκαετιν
δεν ταν δυνατν να διδαχθε και να μεταφερθε.






Οι Ναζ καναν πσω, αλλ μετ την απελευθρωση, ρχισαν οι ψθυροι τι ο Lelong ταν συνεργτης των Γερμανν. ταν μως, η υπθεση του,
φτασε στα δικαστρια, ο δικαστς αποφσισε τι εχε συνεργαστε  τσο, σο χρειαζταν για να σσει την πολιτιστικ κληρονομι της Γαλλας
και τις θσεις εργασας των υπαλλλων του.





Την δια περοδο, η Coco Chanel δχεται επσης, ανλογες κατηγορες. Η Chanel, κατ την διρκεια της κατοχς, εχε κλεσει το atelier της και εχε
εγκατασταθε στο ξενοδοχεο Ritz. Εκε, γνρισε τον αντερο Γερμαν αξιωματικ και κατ δεκατρα χρνια μικρτερ της, Hans Gunther von
Ntinklagke, με τον οποο σναψε σχσεις. τσι λγο λειψε, στε να δικαστε για προδοσα, αλλ την σωσε η προστασα, την οποα της παρεχε
η Αγγλικ Βασιλικ Οικογνεια. Σμφωνα μως, με τη Zistin Picardie, την πιο πρσφατη βιογρφο της, η Coco Chanel  εχε κνει ττε μια
προσπθεια μεσολβησης ανμεσα σε Εγγλζους και Γερμανος, προς φελος της ειρνης.






Επσης, το 1942, μεσοσης  της Γερμανικς κατοχς , η Madame Grès (Germaine Emilie Krebs Alix Barton, 1903-1993) νοιξε τον οκο της,
στην Rue de la Paix. Παρ` τι που ταν Εβραα, οι Γερμανο της το επτρεψαν, με την προπθεση να δημιουργε τουαλτες για τις γυνακες τους. 
Εκενη αρνθηκε και αναγκστηκε τσι, να τον κλεσει. Ευτυχς, δεν οδηγθηκε σε στρατπεδο συγκντρωσης.





Το γιατ ττε, στο Παρσι, κποια καταστματα και atelier μδας, μεναν ανοιχτ, εν κποια λλα κλειναν, δεν θα διευκρινιστε απλυτα, ποτ.
Γεγονς πντως εναι, τι στην εταιρεα Louis Vuitton εχε επιτραπε να διατηρσει το ισγειο κατστημ της, στο Hôtel du Parc του Vichy, εν
λλοι καταστηματρχες, πως οι κοσμηματοπλες Van Cleef & Arpels, εχαν εκδιωχθε.






Στην Γερμανα, την δια εποχ, υπρχε η εταιρεα “Hugo Boss”, η οποα απ τη δεκαετα του 1930, ραβε τις στολς αστυνομικν και ταχυδρομικν.
Αργτερα, ντυνε τον Ναζιστικ στρατ. Το 1997, ο  83χρονος ττε, Siegfried Boss παραδχθηκε, τι ο πατρας του ταν μλος του Ναζιστικο
κμματος. “Ποιος δεν ταν εκενη την εποχ;”, επε, “…Ολκληρη η βιομηχανα δολευε για τον Ναζιστικ στρατ…”
.





Αλλ και στην Ισπανα, η οποα βρισκταν υπ το καθεστς του στρατηγο Franco, ο Βσκος Cristobal Balenciaga εχε περσει στην αυλ
των γυναικν, των Γερμανν κατακτητν. Aλλωστε ραβε  τη σζυγο του General Franco. Για εκενη, ταν και το τελευταο φρεμα,
που σχεδασε στην καριρα του.

 



Απ λα αυτ, θα μποροσαμε να συμπερνουμε τι λα ξεχνιονται και το μνο, που μνει, τελικ, εναι η δια καθαυτ, η μδα, ως τχνη, ως ννοια,
ως δναμη στις κοινωνες των ανθρπων.  Το 1930, ο Duce το εχε δηλσει: “..Καμα δναμη δεν μπορε να της αντισταθε... Αν η μδα πει ‘φοστες
κοντς’, δεν θα μπορσεις να τις μακρνεις οτε καν με την γκιλοτνα”…